Revolution i Aldi

Posted on 01 December 2010

Et par hundred meter fra hvor jeg bor ligger en Aldi-butik, her kan man handle billigt ind og…, ja, ikke mere end det.

Egentlig er jeg ligeglad hvor jeg handler ind, bare det går hurtigt og det gør det i Aldi. Eller det vil sige, så længe jeg lægger vare i kurven går det hurtigt, faktisk lige ind til jeg når frem til kassen. Her toner der altid en meget lang kø op i horisonten, med en masse frustrerede mennesker, som står og venter, sparker lidt til deres kurve og hiver billig tysk chokolade ned fra hylderne, for at slå tiden ihjel.

Når man betaler i Aldi, har de, af en eller anden grund, placeret kassemanden i den fjerneste enden af varebåndet. På den måde går man ved siden af sine varer, mens de roligt glider ned ad båndet, lige ind til at varerne skal scannes ind ved kassemanden. Her slutter båndet og for enden står en stabel blå kurve. Når den flinke mand så har scannet mine varer, skal jeg lægge dem ned i en blå kurv, for så bagefter at tage kurven over på et, dertil indrettet pakkebord, og i ro og mag pakke dem i poser.

Det er en ret gammeldags måde at gøre det på og alle andre butikker har for længst indrette sig mere effektivt. Men det er nu sådan Aldi har valgt at gøre det, og er man gladere for måden de gør det i Fakta eller Netto, er jeg sikker på de altid står klar til at modtage flere kunder.

aldi

Jeg har ikke de store problemer med Aldis pakkesystem, men kan blot konstatere at det nok er en anelse ineffektivt, men jeg indretter mig, eller gå et andet sted hen. Men en ret stor del af Aldis kunder, vælger ikke at indrette sig. I stedet for ignorerer de den tydelige blå kurv for enden af båndet og lader deres varer ligge, i en voksende bunke foran kassemanden. I sit forsøg på at undgå konfrontation med kunden, forsøger han febrilsk at få plads til varer, scanner og sig selv, på det meget lille stykke bord, der er mellem scanneren og bordkanten.
Når varerne så er scannet og ligger i en stor bunke foran kassemanden, skal kunden så betale. Her kunne man jo forstille sig at kunden ville bruge ventetiden på at finde sit dankort frem, mens kassemanden kunstfærdigt har stablet hendes vare – men nej.
Så skal varerne pakkes. Her ignorerer hun igen den blå kurv og vælger at pakke varerne en efter en, fra bunken foran kassemanden. Mens dette står på, bliver køen bag hende længere og længere og enorme mængder chokolade bliver frustreret kastet i de ventende kunders kurvene.

Det interessante ved situationen er egentlig ikke bunken af varer eller kassemandens evne til at stable dem. Nej, det interessante er kundens attitude overfor systemet. Jeg har ikke noget imod at mennesker ønsker at forandre hverdagens rigide systemer, tværtimod. Jeg synes man skal bruge sin demokratiske ret til at være uenig og i særdeleshed hvis det efterfølges af en aktiv handling, for at ændre tingene til det bedre.

Men hvorfor lige i Aldi? Det virker som om de ’revolutionære kunder’, handler trodsigt for at vise deres utilfredshed med systemet i Aldi, de vil ikke finde sig i at følge et system som virker ugennemtænkt og åndssvagt.
Til de kunder vil jeg gerne sige – det er simpelthen for billigt!

Hvis I ønsker at ændre tingene til det bedre, er der mange sager i samfundet som har brug for hjælp. Jeg nævner i flæng: Bliv indsamler for Røde Kors, bliv frivillig på en varmestue, donér jeres friværdi til hjemløse, tag kampen op med de 10% af befolkningen som stemmer Dansk Folkeparti, bliv besøgsven, demonstrér mod nedskæring i psykiatrien…

Revolution kommer indefra og ofte i samarbejde med andre og ikke ved at være trodsig, og da slet ikke i Aldi – så er man bare irriterende.

I morgen vil jeg gå i Aldi og hjælpe de revolutionære kunder, med at pakke deres vare, så bliver de nok glade og så kan de bruge deres positive energi på at gøre gode ting, finde på gode revolutioner og hjælpe andre.

Egentlig havde jeg lovet mig selv ikke at brokke mig på min blog, for jeg synes alt for mange danskere brokker sig, alt for meget. Så jeg har forsøgt at vinkle denne post, og lade som om det ikke er brok :) .

Hilsen Søren – den glade revolutionær i Aldi


2 responses to Revolution i Aldi

  • Malte says:

    Hej Søren,

    Kom du nogensinde i Aldi og hjalp kunderne med at pakke og hvordan reagerede de?

    /Malte

    • admin says:

      Lidt dårlig som vittighed. Nej det blev ved tanken, den dag jeg skrev posten.

      Men har siden haft nogle meget bedre turer i Aldi, nok mest fordi jeg tager mig tid og smiler til folk i butikken. Ud over dem som bare syndes jeg er ’ham den underligere som smiler’, så bliver folk jo glade når man smiler – så det handler vist bare om at være glad, så bliver folk omkring mig glade (med chance for at lyde lidt dalai lama-agtig :)

      – Søren

  • Leave a Response

    Recent Posts

    Tag Cloud

    Anders Coling Apple Arbejde arketyper Branddasker Danny Trejo Dansk sporg Eksamensgrøn Elvis Facebook Flickr Forandringsledelse Forbud Fordomme Geek vs. Nerd Inspiration KISS Kolding Konference Kreativ frihed LEGO Lidt genialt Lommefilosofi lyd Mig selv mmmhhh Popcorn Portefolio Rhett ’n’ link Rock 'n' Roll Shaun of the dead sipland Social media Sporg Stavefejl Stemmer Steve Jobs Storytellers Tanker om hverdagen The rumpus room Twitter Video... Viral wgaard.com Windows

    Meta

    _sipland_ is proudly powered by WordPress and the SubtleFlux theme.

    Copyright © _sipland_