Greater than the sum of its parts

Posted on 25 May 2010

Da jeg startede min multimedie karriere tilbage i det sidste årtusinde, brugte mine lektorer en masse energi på at forklare, at multimedie ville blive den nye film. Det blev en sandhed med meget væsentlige modifikationer og grundene er, i bagklogskabens lys, meget nemme at få øje på.

Vi forsøgte at overføre den gode historie direkte fra film, ind i en interaktive ramme. Det medførte en række film, hvor tilskueren blev omdøbt til bruger og bestemmende for filmens handling. Al den energi udmundede sig i en række dårlige film og næsten ligeså dårlige computerspil. Grunden var, at vi ikke forsøgte at lade de forskellige medier spille sammen og gå op i en højere enhed. Men i stedet lod filmens unikke historiefortælling være dikterende og håbede at det ville kunne ’bære’ det nye interaktive element.

Men en multimedieproduktion bliver først ’seværdig’ når de enkelte mediers unikke udtryk smelter sammen og føder af hinanden. En multimedieproduktion skal være ’greater than the sum of its parts’, den skal opleves som en helhed.

Postens titel er et citat udtalt af Tomas Roope, som er grundlægger af firmaet ’The Rumpus Room’


En reklame for X-box spillet ’Lips’

Alle mennesker som er med i videoen er i sig selv bare brikker, men til sammen bliver de ’greater thean the sum of their part’.

Et lille råd fra Tomas Roope om virale videoer: Inkludér så mange mennesker så muligt. Vi elsker at se os selv på film og sender filmen videre til vores familie og venner og laver gerne en lille ’behind the scenes’ fortælling til vores nye ’fans’

-

The pet shop boys ‘Intergral’

http://www.youtube.com/watch?v=4kx05kU5gZg

I filmen er der nogle ’blink’ hvor der vises QR-tags. Filmen er produceret udelukkende til internettet og brugeren har derfor mulighed for at starte og stoppe filmen når hun vil. Stoppes filmen når et af QR tagsne er synlige, kan man scanne taget med sin mobiltelefon, som åbner et link til en side på nettet der uddyber filmens pointe. På den måde ligger der flere budskaber i filmen end en ’gammeldags visning’ indikere og brugeren kan gennem start/stop knappen, få en ekstra dimension på filmen gennem sin mobiltelefon.

Twits to follow
Lynfabrikken: www.twitter.com/LYNfabrikken

www to visit: www.therumpusroom.tv


3 responses to Greater than the sum of its parts

  • ”…multimedie ville blive den nye film…”
    Innovation bremses ofte af erfaring. Det er som om at den menneskelige natur forbyder os at tænke i nye baner, når vi først har fundet frem til ”noget der virker”. Det er det der sker når kulturen tager over for naturen, vi tænker for meget og kvæler vor intuition og passion efter at presse grænserne(især vores egne) yderligere – bare for at se hvad det mon kan ske?

    Så snart ét element får plads til at være dikterende, er rammen sat og endemålet allerede ved at vise sig i horisonten, dette er dræbende for den innovative proces og ender jo så i nogle tilfælde med spilagtige film eller filmagtige spil, i stedet for noget der er helt sit eget.

    Greater than the sum of its parts  heldigt for Alessio Baldovinetti, Bill Viola og Bjørn Nørgaard deres kunst ikke er reduceret til prisen på kanvas, maling og film.
    Et hus er også mere værd end dets enkeltdele. Træ, mursten, mørtel og andre komponenter er det huset består af, men ikke det der er husets værdi. Men hvis det skal repareres, er der sikkert nogle der vil forsøge at overbevise dig om det er anderledes 
    Det er vel egentligt sådan lidt det er med Mac, opfindelsen af penge og sociale medier.

    Lips og Intergral er eminente eksempler på nytænkning og innovation. Jeg kom til at tænke på One Million Pixels, da jeg så Lips. Det er fascinerende hvordan en enkelt idé kan vokse sig stor, med ganske få virkemidler – når man tænker innovativt. I min optik er det vigtig at fejre sucess men også vigtigt at få hænderne ned igen og blive ved. At minde sig selv om del er ikke lig helhed og helhed er ikke lig alle delene. Men i stedet greater than the sum of its parts

    //Winnie

  • Nååå ja… super blogpost og tankevækkende – læs den røde popcorn :)
    //Winnie

  • Marlene says:

    Synergi effekt.

    Han var totalt sej ham Rumpus Roope.

  • Leave a Response

    Recent Posts

    Tag Cloud

    Anders Coling Apple Arbejde arketyper Branddasker Danny Trejo Dansk sporg Eksamensgrøn Elvis Facebook Flickr Forandringsledelse Forbud Fordomme Geek vs. Nerd Inspiration KISS Kolding Konference Kreativ frihed LEGO Lidt genialt Lommefilosofi lyd Mig selv mmmhhh Popcorn Portefolio Rhett ’n’ link Rock 'n' Roll Shaun of the dead sipland Social media Sporg Stavefejl Stemmer Steve Jobs Storytellers Tanker om hverdagen The rumpus room Twitter Video... Viral wgaard.com Windows

    Meta

    _sipland_ is proudly powered by WordPress and the SubtleFlux theme.

    Copyright © _sipland_